![]() |
| Ein frisk gladlaks (Alle bilete: Wikimedia Commons) |
Viser innlegg med etiketten oppdrett. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten oppdrett. Vis alle innlegg
8. jan. 2013
Frisk som ein fisk
Stikkord:
akvakultur,
bærekraftig havbruk,
fiskeoppdrett,
lakselus,
oppdrett,
oppdrettslaks,
parasitter,
sjømat,
sykdom
12. apr. 2011
Berg Hansen ute i hardt vær - igjen - Har ministeren vår tillit?
Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg Hansen (Ap) eier omtrent ti prosent av Sinkaberg-Hansen AS, et selskap som driver med lakseoppdrett. Selskapet anklages for unøyaktig innrapportering av miljøtilstanden ved anlegget Risværgalten i Nord-Trøndelag og er nå politianmeldt. Nok en gang er det Kurt Oddekalv og Miljøvernforbundet som passer på. Oddekalv dro med seg NRK og en miniubåt med kamera for å undersøke forholdene under oppdrettsanleggets merder. Les saken og se og en svært informativ og god video her: NRK.
Vi i Marinbiologene registrerer at blesten fra forrige runde med politianmeldelser ikke har lagt seg. Sinkaberg-Hansen AS ble etterforsket av Økokrim i fjor for påstander om feilrapportering av lakserømming og høye forekomster av lakselus. Lenge før politiets konklusjon ble lagt på bordet, slo ministerens eget direktorat (Fiskeridirektoratet) fast at statsråden ikke kunne lastes for rømmingen. Vedtaket var signert av Otto Gregussen (Ap), tidligere fiskeriminister og god venn av Berg-Hansen (les saken her: NRK). Statsadvokaten henla senere saken, da etterforskningen til slutt faktisk viste at det ikke fantes grunnlag for straffeforfølgelse av hverken enkeltpersoner eller selskapet.
I fjor (20.03.2010) oppfordret førsteamanuensis i fiskerirett ved Universitetet i Tromsø, Peter Ørbech, fiskeri- og kystministeren om å vurdere og trekke seg fra sin post på grunn av inhabilitet. Justistdepartementets habilitetsvurdering viste nemlig at hun brøt reglene da hun frøs milliongebyrer mot oppdrettsnæringen.
Vi ønsker gjerne innspill fra dere i kommentarfeltet under.
Har du tillit til Lisbeth Berg-Hansen som fiskeri- og kystminister?
Ja eller nei etter magefølelsen er nok, men skriv gjerne litt om hvorfor eller eventuelt hvorfor ikke hvis du har et argument eller fler :)
31. mars 2011
Fornuft og forvaltning III: Rosa gulll og Miljøsynd
De siste årene har kunnskapen om negative miljøeffekter som konsekvens av havbruk gradvis økt. Med økt kunnskap har også forvaltning og regulering av denne næringen blitt politisk viktige saker. Spesielt har det vært fokusert på oppdrettsfiskens helse og konsekvenser av rømt fisk som blander seg med villfisk. I Norge har langt mindre oppmerksomhet vært viet andre utfordringer. Som f.eks at det samlede utslippet oppløste fosfor- og nitrogenforbindelser fra produksjonen av solgt norsk oppdrettsfisk er mellom to og tre ganger så stort som det samlede utslippet fra hele Norges befolkning. Tygg litt på den...
Stikkord:
akvakultur,
bærekraftig havbruk,
forvaltning,
havbruk,
IMTA,
integrert havbruk,
KLIF,
multitrofisk,
oppdrett,
regjeringen
9. mars 2011
Ny teknologi - Fargestifter på vei
Og akkurat da vi hadde foreslått blanke ark etterlyser Klif nye, fine fargestifter. På oppdrag fra Klif har Forskningsstiftelsen IRIS i samarbeid med NIVA laget rapporten Vurdering av nye tekniske løsninger for å redusere utslippene fra fiskeoppdrett i sjø. Alle fagmiljø inviteres til å komme med kommentarer eller nye innspill: se kunngjøring av høring. Høringsfristen er satt til 31. mars 2011. Les nyhetssaken her: Klif
6. mars 2011
Skal det få en dag i mårå?
Da er vi igang med en ny måned, noe som betyr nytt tema her på marinbiobloggen. Som de fleste sikkert har fått med seg har debatten om miljøbelastningen fra oppdrettsanlegg herjet mellom oppdrettsnæringen og miljøorgansiasjoner med jevne mellomrom de siste årene...
Stikkord:
forvaltning,
havbruk,
oppdrett,
temainnlegg
Abonner på:
Innlegg (Atom)



